Kun turvallisuuden kaipuu kohtaa totuuden – terveen maalaisjärjen puolustus

Maailma on viime vuosina ollut täynnä kriisejä: pandemiat, sodat, taloudelliset mullistukset ja yhteiskunnalliset jännitteet ovat ravistelleet arkemme perustuksia tavalla, joka tuntuu pysäyttävän meidät lähes päivittäin. Uutisvirta tuo mukanaan lisää epävarmuutta, kysymyksiä ja usein myös ristiriitaisia tunteita. Saatamme huomata pohtivamme asioita, joita emme ehkä aiemmin kyseenalaistaneet. Perusturvallisuutemme on monella tapaa järkkynyt kun arkea ei enää voi ennustaa samalla tavalla kuin ennen, tulevaisuus näyttäytyy epävarmana, ja vanhat toimintamallit eivät tunnu kantavan entiseen tapaan.

Tässä epävarmuuden keskellä moni meistä on alkanut havahtua sisäisiin ristiriitoihin. Tunnemme jotain – kenties levottomuutta, epäilystä, jopa vihaa – mutta emme aina tiedä, miten näitä tunteita tulisi lähestyä. Pohdimme, miksi omien johtopäätösten tekeminen on joskus niin vaikeaa. Miksi tunnemme niin usein, että meidän pitäisi mukautua ulkoa tuleviin ohjeisiin ja näkemyksiin, vaikka ne eivät täysin resonoisi sisäisen maailmamme kanssa? Miksi niin monet meistä kokevat olonsa turvattomaksi ja voimattomaksi tilanteissa, joissa omat näkemyksemme poikkeavat yleisesti hyväksytyistä? Entä miksi johonkin ryhmään kuulumisen tarve voi ajaa meidät sivuuttamaan omat havaintomme ja intuitiomme?

Jokaisen protestoijan takana on tarina tukahdutetuista tunteista. Viha ei synny tyhjästä – se on vaiennetun totuuden ääni vaatimassa tulla kuulluksi. Olemmeko valmiita kuuntelemaan, vai valitsemmeko leimaamisen helpon tien? Terveen yhteisön merkki ei ole konfliktien puuttuminen, vaan kyky käsitellä ne rakentavasti.

Turvallisuuden harha ja todellisuuden ristiriita

Ihmismielellä on taipumus rakentaa turvallisia uskomusjärjestelmiä, jotka tekevät maailmasta ennustettavan ja ymmärrettävän. Luotamme siihen, että asiat tapahtuvat tietyllä tavalla ja että järjestelmät ympärillämme toimivat johdonmukaisesti. Todellisuus on kuitenkin osoittautunut monimutkaisemmaksi. Ajatus siitä, että jos noudatan tiettyjä sääntöjä ja luotan auktoriteetteihin, elämäni pysyy vakaana ja turvallisena, on usein yksinkertaistettu. Elämäämme ja päätöksiimme vaikuttavat lukuisat tekijät: sosiaalinen paine, taloudelliset realiteetit, erilaiset valtasuhteet ja median muovaama mielipide.

Kun havahdumme huomaamaan, että luottamamme järjestelmä ei ehkä toimikaan etujemme mukaisesti, syntyy psykologista epämukavuutta. Tätä kutsutaan kognitiiviseksi dissonanssiksi – tilaksi, jossa vakiintuneet uskomuksemme joutuvat ristiriitaan uusien havaintojen kanssa. Olemme rakentaneet turvallisuudentunteemme näiden uskomusten varaan, ja niiden kyseenalaistaminen tuntuu uhkaavalta.

Ryhmään kuulumisen evolutiivinen tarve ja ajattelumme kahle

Ihminen on laumaeläin, jolle ryhmään kuuluminen on ollut historiallisesti elintärkeää. Evolutiivisesti olemme ohjelmoituja hakemaan hyväksyntää ja välttämään hylätyksi tulemista. Tämä syvä tarve selittää, miksi auktoriteettien tai enemmistön vastustaminen tuntuu pelottavalta – ryhmästä erottautuminen aktivoi aivojemme alkukantaiset varoitusjärjestelmät.

Nykyaikana fyysisen selviytymisen sijaan pelkäämme sosiaalista hylkäämistä: leimautumista, naurunalaiseksi joutumista tai yksin jäämistä. Siksi on turvallisempaa myötäillä yleistä mielipidettä, vaikka sisimmässämme epäilisimme sen paikkansapitävyyttä. Ukrainan sodan, koronapandemian tai muiden kriisien keskellä on helppo turvautua virallisiin narratiiveihin, sillä ne tarjoavat selkeyttä ja yhteenkuuluvuutta aikana, jolloin epävarmuus on suurta.

Vihan tukahduttaminen ja sen seuraukset

Suomalaisessa kulttuurissa, kuten monissa muissakin, on vahva perinne tukahduttaa vihan tunteita. Vihaa pidetään rumana, epäkypsänä ja vaarallisena. Olemme oppineet, että "hyvät ihmiset" eivät näytä vihaansa. Tämä käsitys on kuitenkin ongelmallinen ja jopa vahingollinen.

Kun viha tukahdutetaan, se ei katoa. Se varastoituu kehoomme ja mieleemme, muuttuen ajan myötä masennukseksi, ahdistukseksi tai passiivis-aggressiiviseksi käyttäytymiseksi. Pahimmillaan patoutunut viha purkautuu hallitsemattomina raivokohtauksina tai kääntyy itsetuhoisuudeksi.

Mitä tapahtuu yhteiskunnassa, jossa kollektiivisesti tukahdutetaan vihan tunnetta? Syntyy kulttuuri, jossa todellista keskustelua ei voida käydä, koska vahvat tunteet koetaan uhkaavina. Tämä johtaa pinnalliseen yhteisymmärrykseen, joka kätkee alleen todellisia ongelmia ja ristiriitoja. Näemme tämän ilmiön erityisen selvästi nykyisessä globaalissa kriisitilanteessa, jossa kriittiset äänet leimautuvat helposti häiriköiksi tai vaaran aiheuttajiksi.

Median rooli pelon ja kontrollin kierteessä

Media muokkaa merkittävästi käsitystämme todellisuudesta. Uutisia valikoidaan usein niiden houkuttelevuuden perusteella: pelko, järkytys ja vastakkainasettelu myyvät. Kun julkisuudessa toistuvasti korostetaan uhkia, syntyy mielikuva jatkuvasta vaarasta, mikä puolestaan lisää ihmisten halukkuutta hyväksyä erilaisia kontrollitoimia turvallisuuden nimissä.

Viime vuosina olemme nähneet tämän dynamiikan toimivan erityisen voimakkaasti terveysuhkien ja sotien kohdalla. Pelon ilmapiirissä on helpompi hyväksyä laajempia valvontatoimia, rajoituksia ja vapauksien kavennuksia – usein kyseenalaistamatta sitä, ovatko ne todella tarpeellisia tai suhteessa uhkaan.

Samalla media voi vaientaa tai marginalisoida kriittiset äänet, jotka peräänkuuluttavat avoimempaa päätöksentekoa. Leimaamalla kriitikot "salaliittoteoreetikoiksi" tai "häiriköiksi" vähennetään heidän uskottavuuttaan ja kykyään osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Salaliittoteoreetikko – moderni leimakirves

Yksi tehokkaimpia tapoja vaientaa kritiikki on leimata sen esittäjä. "Salaliittoteoreetikko" on nykyajan leimakirves, jolla yhteiskunnan valtarakenteisiin kohdistuva kritiikki voidaan siirtää vakavasti otettavan keskustelun ulkopuolelle. Tämä termi niputtaa yhteen sekä perusteettomat huhut että asiallisen, terveen epäilyn, tehden niistä kaikista yhtä lailla epäuskottavia.

Kognitiivisen dissonanssin näkökulmasta on helpompaa leimata kriitikko mieleltään järkkyneeksi kuin kohdata epämiellyttävä mahdollisuus, että oma maailmankuvamme voisi olla vajavainen. Kun kriitikko on siirretty "väärinajattelijoiden" lokeroon, voimme säilyttää turvallisen tunteen siitä, että viralliset totuudet pitävät kutinsa.

Koronapandemian ja kansainvälisten konfliktien aikana olemme nähneet, miten nopeasti avoin ja kriittinen keskustelu voi vaimentua tämän leimaamisen seurauksena. Omia näkemyksiään ja kysymyksiä esittäneet ovat saattaneet kohdata voimakasta sosiaalista painetta ja leimautumista, vaikka kysymykset olisivat olleet perusteltuja ja tarpeellisia.

Terveen maalaisjärjen jäljillä

Kriisiaikoina kuulee usein puhuttavan "terveestä maalaisjärjestä". Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Kyse ei ole sokeasta epäluulosta kaikkea kohtaan, vaan tasapainoisesta kyvystä kysyä ja kyseenalaistaa: "Miksi tämä päätös tehtiin? Kenen etua se palvelee? Onko mahdollista, että kaikkia faktoja ei kerrota meille?"

Terve maalaisjärki on avointa ajattelua, joka ei pelkää kohdata myös omia tunteita. Se tunnistaa, että viha, epäily ja pelko ovat luonnollisia reaktioita, eivät heikkouden merkkejä. Terve maalaisjärki arvostaa tietoa, mutta samalla ymmärtää, että syvempi viisaus vaatii aina kontekstin ymmärtämistä ja kriittistä otetta.

Erityisesti nykyisessä maailmantilanteessa, jossa informaatiotulva on valtava ja disinformaatiota levitetään tarkoituksellisesti, terve maalaisjärki on korvaamaton työkalu. Se auttaa meitä navigoimaan monimutkaisten kysymysten äärellä, oli kyse sitten terveyskriiseistä, sodista tai taloudellisista mullistuksista.

Kohti aitoa tunnekulttuuria ja sisäistä voimaantumista

Jos haluamme vapautua liiallisesta ulkoisesta kontrollista ja vahvistaa omaa sisäistä voimaamme, meidän on uskallettava kohdata sekä omat että muiden tunteet – myös vihan. Tunteiden ymmärtäminen ja niille tilan antaminen ei tarkoita väkivallan hyväksymistä, vaan päinvastoin: aito tunnekulttuuri merkitsee sitä, että tunteet otetaan vastaan ja käsitellään rakentavasti.

Vihan rakentava käsittely voi antaa voimaa toimintaan ja muutokseen. Kun tunnistamme ja hyväksymme vihan tunteen, joka nousee esiin kohdatessamme epäoikeudenmukaisuutta tai manipulointia, voimme kanavoida tämän energian rakentavaan suuntaan. Se voi tarkoittaa selkeämpää kommunikaatiota, omien rajojen asettamista ja autenttisempaa elämäntyyliä.

Samalla on tärkeää ymmärtää, että aito yhteisöllisyys ei ole pelkkä näennäisen demokratian rakenne, vaan tapa elää ja toimia yhdessä. Se on aktiivista osallistumista, jossa eri näkemykset saavat tilaa, ja jokaisella on mahdollisuus tulla kuulluksi. Kun ymmärrämme, ettei kukaan muu ole vastuussa meidän hyvinvoinnistamme, voimme ryhtyä rohkeasti toimimaan sen puolesta, minkä koemme oikeaksi ja merkitykselliseksi.

Uskalla kohdata totuus ja tunteet

Nykypäivän kriisit – olipa kyse konflikteista, terveysuhkista tai ilmastonmuutoksesta – ovat monimutkaisia ja aiheuttavat meissä voimakkaita tunteita. Sen sijaan että tukahduttaisimme nämä tunteet, voimme oppia käsittelemään niitä rakentavasti ja kasvattamaan sisäistä vahvuuttamme.

Uskalla kysyä vaikeita kysymyksiä, uskalla epäillä vakiintuneita totuuksia ja uskalla tuntea täyden tunneskaalasi. Näin voimme löytää tasapainon kriittisen ajattelun ja empatian välillä, järjen ja tunteen välillä. Tämä tasapaino voi johtaa sekä henkilökohtaiseen hyvinvointiin että aitoihin, merkityksellisiin ihmissuhteisiin.

Kun kohtaamme vaikeat tunteet ja totuudet rohkeasti, voimme rakentaa elämää ja yhteisöjä, joissa avoimuus, läpinäkyvyys ja aito kohtaaminen toteutuvat. Se vaatii meiltä jokaiselta rohkeutta ajatella itsenäisesti ja kestää sitä hetkellistä turvattomuutta, jonka totuuden kohtaaminen voi aiheuttaa. Mutta tämän prosessin läpi kulkeminen on ainoa tie kohti aidosti vapaata ja elinvoimaista elämää – sellaista, jossa tervettä maalaisjärkeä arvostetaan ja tunteille annetaan niiden ansaitsema tila ja arvo omassa sisäisessä maailmassamme.

Lue myös artikkeli sisäisestä turvallisuudesta, tästä.

Ilari Laine

Ihminen Tavattavissa –terapeutti ITT®

Edellinen
Edellinen

Mitä narsismi on ja miten siitä voi selviytyä?

Seuraava
Seuraava

Mitä masennus oikeastaan on?